środa, 22 kwietnia 2009

220. Konkurs nr 9 - niespodzianka!

Zrobię Wam małą niespodziankę... ;-) ale najpierw krótki wstęp:

Trwa piąta edycja Festiwalu Literatury Popularnej POPLIT - organizowanego corocznie cyklu spotkań, paneli dyskusyjnych, wykładów... przez Instytut Książki w ramach 4 Pór Książki - całorocznej promocji czytelnictwa. Dziś w Księgarni Bookarest w Poznaniu [Stary Browar - Dziedziniec Sztuki] o godz. 18.00 można było posłuchać, co o polskim i nie tylko kryminale sądzą ich autorzy. Spotkanie pt. „Przestępcy, czyli ci, którzy konsumują inaczej” prowadził Michał Larek [historyk literatury, krytyk], a uczestnikami byli: historyk sztuki debiutująca jako autorka „poznańskiego” kryminału pt. Polichromia - Joanna Jodełka; poeta, kompozytor, ale i autor nietypowego kryminału Śmierć w darkroomie - Edward Pasewicz oraz Mariusz Czubaj - antropolog kultury, połowa duetu Czubaj/Krajewski, samodzielny autor m.in. 21:37.
Ciekawie jest zawsze posłuchać, co inspiruje takich zdolnych ludzi; jak przygotowują się do pisania swoich historii; jak widzą rynek książki i ich odbiorców, czytelników; dlaczego mówimy o sobie „pokolenie obrazkowe” i dlaczego pociągają nas - i ich też - kryminały, czyli literatura do niedawna jeszcze uznawana, wraz z np. fantastyką, za „odprysk” niegodny uwagi, a wręcz niewart wspomnienia, a już tym bardziej chwalenia się, że jest się jej namiętnym czytelnikiem ;-) Ale czasy się zmieniły! Teraz literatura popularna króluje, nadaje ton, a bardziej trywialnie - daje zarobić wydawcom... Teraz koniecznie wręcz trzeba się chwalić, że czyta się taką literaturę - zwłaszcza kryminały; to właśnie ich czas! - nawet jeśli się tego tak naprawdę nie robi ;-D

A w ramach niespodzianki ogłaszam drugi, równoległy do candy konkurs - tym razem nr 9. Do wylosowania opatrzony autografem egzemplarz Polichromia* zbrodnia o wielu barwach Joanny Jodełki z wydawnictwa TimeMachine [pierwszy tytuł inaugurujący serię „Z gwiazdką”] - świetny kryminał z akcją osadzoną w moim ukochanym Poznaniu [a wszystko zaczyna się w pięknej cichej dzielnicy Sołacz...], ale nie tylko, również w okolicznych wielkopolskich miejscowościach. Zainteresowanych poproszę o wpisywanie się w komentarze od dziś do piątkowej północy - losowanie konkursu nr 8 i niespodzianki konkursowej nr 9 w sobotę :-)

Wracając jeszcze do spotkania w Bookarest - rozbawiło mnie wyznanie p. Czubaja, który powiedział, że skoro kocha się kryminały, czyta ich całe mnóstwo, to trudno sobie wyobrazić, że taki miłośnik, w którymś momencie, sam nie zechce czegoś napisać :-) Przyszła mi do głowy jedna z wersji nawiedzającego mnie „wodnego” koszmaru - ocean książek zaduszający mnie, małą rybkę ;-) Urocze, co? ...wyznanie p. Czubaja, nie ja jako rybka ;-D

I jeszcze jedno, reportersko... Jodełka lubi Christie, Pasewicz - Grimes i jej bohaterkę, 12-letnią detektyw, a Czubaj - Skandynawów :-)

24 komentarze:

Margo pisze...

jak tu pusto, a ja chcę

Claudette pisze...

To ustawiam się także w kolejce do niespodzianki konkursowej :)
Myślę, że nie zostanie to uznane jako nadużycie.

A co do spotkania w ramach Festiwalu to zazdroszczę i jednocześnie żałuję, że nie mieszkam w pobliżu Poznania.

Pozdrawiam serdecznie.

holka polka pisze...

wpisuję się na listę :) O Breslau się naczytałam, więc może teraz Poznań? :)

alexls pisze...

Nie trzeba dwa razy namawiac na takie specjaly!

bewix pisze...

wow z że kocham ksiązki wiec i po te chetnie wyciagam racze...

Latarnik pisze...

To i ja stanę w kolejeczce. I choć lektura kryminałów to niekoniecznie moja czytelnicza specjalność, to warto zawsze coś nowego poznać :) Może sie uda ...

migot77 pisze...

O to coś dla mnie na czasie "zbrodnia o wielu barwach" - nerw'a mam na kogoś :)

Kropelka pisze...

Dokladnie,dwa razy powtarzac nie trzeba :-)

Matylda_ab pisze...

Zgłaszam się po kryminał ;))

ZIELONA pisze...

Widać, że miło spędziłaś czas na spotkaniu :)

Chętnie się przyłączę do miłośniczek kryminałów :)

Rybiooka pisze...

Krajewski Mroczny Wrocław przedstawił świetnie ciekawe jak w tym przypadku...
Chociaż Poznania nie znam a czytając Breslau... chodziłam tymi uliczkami ;)

aagaa pisze...

Może tym razem mi sie poszczęści?Pozdrawiam

pszczola pisze...

zgłaszam się do konkursu :)))

Murkowa pisze...

Zgłaszam się i tutaj :)))

Monika pisze...

Ja też uwielbiam czytać książki, a w szczególności kriminały. Obecnie jestem na etapie Marka Krajewskiego, już przeczytałam Śmierć w Breslau a teraz czytam Dżumęw Breslau. Jeszcze na półce czeka na mnie Czarna księga Iana Rankina. Noszę w sobie pewną obawę( i niestety wiem, że tak będzie),że nie straczy mi życia na przeczytanie książek,tych najważniejszych dla literatury światowej, klasyki, której pozycji jest przecież tysiące, nie mówiąc już o nowościach ukazujących się każdego dnia.
Pozdrawiam ciepło

Aspartate pisze...

zgłaszam się do konkursu :)

Vampire_Slayer pisze...

Z wielką chęcią się dołączę ; )

ki_ma pisze...

książki to ja zawsze chętnie :D
a kryminały super sprawa - można się dokształcić - nigdy nie wiadomo co i kiedy się człowiekowi przyda ;P

joanna pisze...

Jeśli nie uda mi się i nie zostanę wylosowana, to z pewnością zachęciłaś mnie do przeczytania tej książki.
Serdecznie pozdrawiam :)

aulik pisze...

po książkę zawsze warto się postarać, choćby trzeba było stać w ogonku i liczyć na łut szczęścia :)

pasiakowa pisze...

O-ho.. spora kolejka widzę.. ale może, a nóż-widelec ;), szczęście się uśmiechnie, bo powoli kończą mi się nieprzeczytane książki na półce ;) Ta zapowiada się bardzo interesująco :)

Dominik pisze...

również zgłaszam się do konkursu i przy okazji pozdrawiam autorkę ciekawego bloga :)

Artesania pisze...

Nie ustawiam się w kolejce do słodyczy - "niech je sobie Krzysia bierze" :)
kryminały uwielbiam - oczywiście wrzucam swoją karteczkę do bębna losującego, no i czekam cierpliwie.

Pozdrawiam z Krakowa

NieZapominajka pisze...

Mówisz i masz haha - uwielbiam kryminały więc i ja stanę w kolejce niemal w ostatnich chwilach konkursu ;-).
Pozdrawiam serdecznie