środa, 1 grudnia 2010

419. Grudniowe odliczanie


© LDH

Rok temu, zaczynając od 01 grudnia, dzień po dniu pokazywałam ciekawostki związane ze świętami i panującą zimową aurą za oknem. Nie wiem, czy wystarczy mi pomysłów i wytrwałości w tym roku, ale też się postaram :-)

Każdy pamięta z dzieciństwa jakiś np. choinkowy drobiazg, który nieodłącznie kojarzy się ze świętami. Ja z przyjemnością wspominam samodzielnie robione łańcuchy choinkowe, lepione z podłużnych pasków zwyczajnego papieru kolorowego czy pociętej gazety. Tyle sama umiałam zrobić ;-) Ale najpiękniejszą rzeczą z tamtych szczenięcych lat, jaką z rozrzewnieniem sobie przypominam, są papierowe gwiazdki, które robił mój tato. Wiem, że nas, dzieciaki, nauczył, jak je zrobić, ale... nie praktykowałam od lat ;-) Mówi się, że wymyślił ją Friedrich Wilhelm August Fröbel, luterański pastor z niemieckiej Turyngi, ale te gwiazdki nazywa się różnie: niemieckie, polskie, szwedzkie... Robi się je z podłużnych pasków kolorowego nieco tylko sztywniejszego papieru lub taśmy kwiaciarskiej. W sieci znalazłam kilka stron, gdzie można prześledzić krok po kroku, jak wykonać taką gwiazdkę. A gdyby dla kogoś było to za trudne [cóż, moje paluszki też już nie są aż takie sprawne jak kiedyś...], to wystarczy zajrzeć na grudniowo-świąteczne jarmarki urządzane na rynkach miast i miasteczek całej Polski, czy na Festiwal Przedmiotów Artystycznych, który rozpocznie się w ten weekend w Poznaniu, czy do sklepików Cepelii, czy też do sieci [choćby na allegro]... Polecam!

4 komentarze:

Kamila pisze...

Z wielką przyjemnością będę podczytywać , bo bardzo lubię takie ciekawostki.

ines321 pisze...

Pamiętam, że jako dziecko miałam książkę "100 zabawek na choinkę", pani Kowalczyk i produkowałam dziesiątki różnych papierowych ozdób w okresie przedświątecznym. Miłe czasy...

Madeleine pisze...

taa... pamiętam te czasy, kiedy przez cały grudzień przygotowywało się ozdoby świąteczne... A na Jarmark Świąteczny obowiązkowo w tym roku trzeba będzie iść!:D

Ada pisze...

Dzień Dobry

Dużo uśmiechu i radości w ten mroźny dzień na Pani twarzy zagości.

pozdrawiam

ADA