sobota, 13 lipca 2013

642. „Samochodowe” plakaty filmowe ;-)

© Jesús Prudencio

Polska szkoła plakatu była kiedyś, dawno temu, jedną z wiodących na świecie. Obecnie, na przykład w Stanach Zjednoczonych, na aukcjach internetowych polskie plakaty osiągają niebotyczne ceny. Zbierają je znani kolekcjonerzy sztuki współczesnej całego świata, między innymi Gerard Herbst, fundator kolekcji ponad 4000 plakatów z całego świata w The Ian Potter Museum of Art, w Melbourne w Australii. Niedawno, 26 maja, zakończyła się tam wystawa 65 polskich plakatów z lat 1952-1984. To jedna z największych kolekcji polskiego plakatu poza naszym krajem. Wśród prezentowanych byli: Henryk Tomaszewski, Tadeusz Trepkowski, Eryk Lipinski, Jerzy Flisak, Jan Lenica, Jan Mlodożeniec, Andrzej Pągowski, Julian Palka, Franciszek Starowieyski i Waldemar Swierzy. Tamte plakaty rzeczywiście robiły wrażenie, nie były tak dosłowne jak te dzisiejsze, komputerowo przerabiane twarze aktorów, do tego pompatyczne i takie... „prosto w twarz”... Zawoalowane treści tamtych dawnych plakatów, najczęściej z powodów politycznych, ale i prostota doby modernizmu, to wszystko robi wrażenie również dziś.

Chętnie przeszukuję Internet za ciekawymi pomysłami na alternatywne plakaty filmowe. Nie jest łatwo, ale od czasu do czasu czyjeś prace swoją prostotą, albo niebanalnym pomysłem, wprawiają mnie w zachwyt. Niedawno trafiłam na stronę Jesúsa Prudencio – hiszpańskiego grafika i projektanta stron internetowych, obecnie mieszkającego i tworzącego w Sewilli w Hiszpanii. Jego „samochodowa” seria wywołała u mnie prawdziwy uśmiech. Polecam! :-)


- - - - - - - -
Przydatne linki:
-> GAPLA - internetowa galeria polskiego plakatu filmowego
-> Galeria Polskiego Plakatu
-> Polish Poster - sklep internetowy
-> Smashing Magazine, artykuł: „The Legacy of Polish Poster Design

4 komentarze:

Avrea pisze...

fajne te plakaty !

kasjeusz pisze...

Bardzo mi się podobają takie minimalistyczne, pomysłowe plakaty. :)

speckled fawn pisze...

super :)) będzie mi bardzo miło jeśli podzielisz się tym (albo innym) postem na link party u mnie :))
www.speckled-fawn.blogspot.com

Nati B pisze...

Takimi plakatami to mój syn byłby zachwycony;)Fajne.