niedziela, 21 czerwca 2015

754. Konkurs nr 93

Czas na kolejny konkurs książkowy. Jak zgadła KarolinaCh*** w komentarzach z postu majowego ;-) w czerwcowej edycji konkursu mam do zaproponowania pakiecik: autobiografię wybitnego pisarza amerykańskiego, Jerome’a Davida Salingera [autorstwa Kennetha Slawenskiego, ładnie wydaną w twardej oprawie przez Albatros], oraz zbiór dziewięciu jego opowiadań, które w 1948 roku [i później] ukazywały się w piśmie „The New Yorker”, z którym autor na stałe współpracował. Sponsorem książek w czerwcu jestem ja ;-D

Salinger zaczął pisać w wieku piętnastu lat. Zasłynął powieścią Buszujący w zbożu (1951; wydanie polskie, w tłumaczeniu Marii Skibniewskiej, ukazało się w 1961 roku). Z uwagi na poruszane w powieści wątki seksualności nieletnich, stała się ona w purytańskich Stanach Zjednoczonych książką „rewolucyjną”, jedną z najbardziej napiętnowanych. Dziś jednak znajduje się na liście lektur we wszystkich anglojęzycznych krajach, ale i nie tylko – bo również w Polsce. Przetłumaczona została na niemal wszystkie języki świata. Paradoksalnie jednak sława, którą przyniosła owa powieść Salingerowi, sprawiła, że całkowicie wycofał się z życia publicznego. Przestał publikować, choć ponoć pisał przez całe życie, aż do dnia śmierci; konsekwentnie odmawiał wywiadów; nie zgadzał się na publikację wspomnień, listów i biografii; nie wyrażał zgody na ekranizację swojej twórczości, a wręcz żądał, by wszystkie takie próby ukrócać w zarodku... Niemal pustelnik, postać tajemnicza, ale o bardzo ciekawej biografii.

Pewnie wiele z was zna twórczość Salingera, a na 100% Buszującego w zbożu ;-) zatem jeśli lubicie takie pisarstwo, a nie znacie jego opowiadań, czy zajmującej, pełnej i rzetelnej biografii, zapraszam do wpisywania się w komentarze pod tym postem. Macie czas tradycyjnie do piątkowej północy; rozdanie 27 czerwca, w sobotę. Zapraszam! :-)


- - - - - - - - -
* * * KarolinaCh, odezwij się do mnie na maila, proszę – w nagrodę mam dla ciebie małą książkową niespodziankę! ;-)

16 komentarzy:

Anek73 pisze...

Chętnie wezmę udział :)

incognito pisze...

zasilam kolejkę :)

Moje zaczytanie pisze...

i ja się oczywiście zgłaszam....nie znam Salingera...nawet "Buszującego..." nie czytałam....

aeljot pisze...

Spróbuję szczęścia :)

Olajda pisze...

To ja również spróbuję szczęścia ☺

barbaratoja pisze...

Tez chętnie poczytam !

Katarzyna pisze...

Uwielbiam! NIegdyś "Idealny dzień na rybki-bananówki" wręcz na pamięć umiałam. Zgłaszam się, koniecznie!

Avrea pisze...

ja z miła chęcią się zapoznam :) z tymPanem bliżej :))

ewarub pisze...

Zgłaszam się do zabawy!

Pozdrawiam :-)

ovillo pisze...

Poproszę!

Zuzanka pisze...

Czytałam kilka książek Salingera (poza "Buszującym"), chętnie przeczytam biografię.
Pozdrawiam z Poznania,

Zuzanka

Alina N. pisze...

Poproszę! :).

niebieskości pisze...

Zgłaszam się :)

ROMA pisze...

Chętnie dołączę do zabawy!

Elenoir pisze...

Mnie "Buszujący w zbożu" swego czasu nie zachwycił, ale ciekawa jestem biografii Salingera, więc się zgłaszam:),

Caitri pisze...

Zgłaszam się.