niedziela, 21 sierpnia 2016

810. Konkurs nr 108 - dla dzieci

Dawno, dawno temu... jakiś mniej niż wiek temu ;-D ...w Polsce z łatwością można było znaleźć na półkach w księgarniach i bibliotekach literaturę państw tzw. „bloku wschodniego”, do którego i nas niegdyś zaliczano. Dziś, wydaje mi się, to nieco trudniejsze, i to zarówno z powodu zalewu w księgarniach literatury wszelkiej, z całego świata, jak i wyborów, jakie dokonują wydawcy. Łatwiej bowiem sprzedać „angielskie” nazwisko niż te słowiańsko brzmiące. W połowie XX wieku wszystkie polskie wydawnictwa* miały w swojej ofercie głównie literaturę naszych najbliższych sąsiadów, bo musiały – programowo, odgórnie... ;-) Potem przyszła wielka przemiana i Polacy, niekiedy całkiem bezkrytycznie zachłysnęli się Zachodem – kulturą zwykle „niską” ;-) ale... dla każdego co kto lubi! Dlatego sądzę, że to fantastycznie, że niektórzy wydawcy nie zapomnieli o Czechach, Rumunii, Jugosławii czy Rosji... i od czasu do czasu serwują nam przepięknie wydaną książkę, dzięki której możemy sobie przypomnieć tak w gruncie rzeczy bliskie nam kultury.

Zgodnie z zapowiedzią sprzed miesiąca w sierpniowym konkursie książkowym jest do wygrania książka dla dzieci. Proponuję baśnie węgierskie, prawdopodobnie mało lub prawie wcale nieznane w Polsce. Wydane w twardej oprawie, w pełni kolorowe, w świetnym tłumaczeniu, jest też posłowie i piękne ilustracje Marianny Jagody. „Baśnie węgierskie wyrastają zarówno z kultury i historii naszych południowych sąsiadów (opowieści o słynnych władcach, na przykład o królu Macieju Korwinie), jak i z ludowych przekazów o mądrych zwierzętach, dzielnych młodzieńcach, sprytnych chłopach, świniarczykach, pasterzach, smokach, wróżkach i królewnach. Są uniwersalne, a jednocześnie pełne barwnych szczegółów i lokalnego kolorytu”**.

Sponsorem prezentu jestem ja! :-) Do przesyłki dołączę niezwykle szczegółową kolorowankę botaniczną, jak na fotce, plus małe co nieco – niespodziankę! Kto chętny, zapraszam do komentarzy. Czas: od teraz do piątkowej północy. Rozdanie tradycyjnie w ostatnią sobotę miesiąca.



= = = = = = =
* A było ich niegdyś, ten wiek temu ;-) coś koło 20? – musiałabym przeszukać swoje zeszyty ze szkoły księgarskiej ;-) Dla porównania według statystyk w Polsce do połowy 2014 roku w bazie ISBN, prowadzonej przez Bibliotekę Narodową, zarejestrowanych było ponad 40 500 podmiotów wydawniczych!!! a w 2007 roku było ich o połowę mniej!!! Obecnie aktywnych wydawnictw (wydających kilka książek w ciągu roku) działa nie więcej niż 2000-2500, a tak naprawdę wielkich, liczących się i rywalizujących ze sobą graczy na rynku księgarskim jest około 300. Ale to i tak ogrom, co nie? ;-D
** Tekst promocyjny z wydawnictwa.

33 komentarze:

cecyliarodzinaidom pisze...

Zgłaszam się jako pierwsza. Pozdrawiam.

ABily pisze...

Biorę udział:)Pozdrawiam

mlenka pisze...

oj tak, baśnie naszych sąsiadów są przepiękne ale bardzo ciężko dostać je w księgarniach, na szczęście są skarbnice książkowe zwane bibliotekami :)
z przyjemnością zgłaszam się :)
pozdrawiam cieplutko

Doriss pisze...

Podpiszę się podhasłem"niska" kultura zachodu i wielką chęcią się zapiszę.
Pozdrawiam
D.

Scathach pisze...

Sięgnęłabym z wielką chęcią. Zgłaszam się:)

kasiaparkview pisze...

Zgłaszam się!

Anita M pisze...

Książki prezentują się przepięknie:) zatem przyłączam się do konkursu. Powyższe baśnie to prawdziwa perełka:)

Cytrulina pisze...

Ja również się zgłaszam, dzieci byłyby zachwycone, lubią baśnie z różnych stron świata, a kolorowanka botaniczna też byłaby wielką dla nich radością! Pozdrawiam

barbaratoja pisze...

Naszym dzieciom kupowaliśmy cudnie wydane bajki w Empiku. Często po rosyjsku.Lubiłam je czytać, dzieci oczywiście też ;-)
Węgierskich baśni nie znam . Z przyjemnością je przeczytam , potem powędrują do dzieci mojej siostrzenicy - jeżeli je wylosuję . Oczywiście :-)

Ula K. pisze...

Wezmę chętnie udział :) mam komu czytać, a i sama chętnie przeczytam :)

Weronika pisze...

Ja chętnie.

Mariola pisze...

zgłaszam się

izusr pisze...

Zgłaszam się :)

re-ta pisze...

wraz z synami chętnie przygarniemy książkę(:
niestety nie prowadzimy bloga
renata.wojna@gazeta.pl
pozdrawiamy

damar5 pisze...

Mimo ,ze ostatnio stalam sie szczesliwa posiadaczka Twoich ksiazek to te bajki tez mnie ciekawia i zglaszam sie ponownie :)
Poz.Dana

cornelka2 pisze...

Tez sie zglaszam ,chetnie przeczytam te bajki.
cornelka2

skok.na.szafe@gmail.com pisze...

Z przyjemnością ustawiam się w kolejce :)

Malineczka74 pisze...

Zgłaszam się !

Wyplatanki pisze...

Jako duże dziecko od razu uśmiechnęłam się na widok takich nagród :) Baśnie lubiłam od zawsze, a zauroczenie kolorowankami przyszło niedawno, ale dopadło mnie na całego... Zapiszę się do zabawy z wielką radością! Pozdrawiam!

Elunia pisze...

Z przyjemnością ustawiam się w kolejce, bo mam komu czytać - jeden wnuk bardzo lubi czytanie bajek, a drugi wkrótce się urodzi więc też będę mu czytała.
Pozdrawiam serdecznie :)

maneruki pisze...

Z przyjemnością bym przygarnęła, bo wciąż jesteśmy (ja i syn) na etapie czytania na dobranoc :-) Pozdrawiam!

Wetka pisze...

Zgłaszam się :)

Czarne Espresso pisze...

No to ja też się zgłaszam :)
Nie dość że sama chętnie się zapoznam, to mam bratanka i bratanicę - więc myślę, że i oni by skorzystali :)

Chaga pisze...

Ja oczywiście też się zapisuję, czas najwyższy na skompletowanie literatury dla mojego Juniorka :)

Pasje Violi pisze...

to i ja zgłaszam się :)

Alojka pisze...

zgłaszam się chętnie

ewarub pisze...

Wnuczkowi podaruję :-)

mrumru pisze...

och och ja bym wzięła :) przeczytała , obejrzała :) sama jestem ciekawa a potem przekazałabym dalej dzieciaczkom z rodziny... albo nie ;)

el pisze...

ciekawa jestem szalenie tych baśni więc chętnie przystąpię do zabawy

... z minionej epoki pisze...

Witam jako nowa czytelniczka Twojego bloga :) Z chęcią poznam węgierskie baśnie. Pozdrawiam, Ania

Zuzanka pisze...

I ja chętnie - dla siebie i dla córki :-)

Pozdrawiam serdecznie, dołączając latarnię morską z Krety: Chania

violka pisze...

Ale gratka. Takie baśnie z wyższej półki. Byłyby na osłodę pożegnania z dzieciństwem dla 5,5 - letniej siostrzenicy, która rozpoczyna naukę w pierwszej klasie.
Pozdrawiam :)

kot&malenstwo pisze...

Bardzo chętnie wezmę udział w losowaniu Baśni w imieniu synka, który urodzi się zimą :)