środa, 14 maja 2008

59. Sopot

Wczoraj w okolicach 19.00 położyłam się na tzw. „godzinkę”, żeby odetchnąć przed pracą nad kolejną książką, i... obudziłam się o 3.00 w nocy :-) Cóż... „padłam jak betka” po prostu ;-) Za dużo się dzieje ostatnio! W pracy chaos i pośpiech (międzynarodowe targi książki od dziś w Warszawie, ale postanowiłam, że nie jadę; a co mi tam :-) raz może mnie nie być), prace zlecone w nadmiarze - bo idą wakacje i trzeba coś „lekkiego” wypuścić na rynek, w końcu, kto będzie chciał czytać poważne książki, leżąc plackiem na plaży? ;-) , a za tydzień w czwartek wyjazd do Gdyni na kolejne, ostatnie już spotkanie z cyklu „T jak Typografia”. Właśnie od trzech dni szukam w miarę taniego hotelu w Trójmieście. Tak sobie wymarzyłam Sopot, tuż nad morzem... Chcę zostać do soboty, odpocząć trochę, nacieszyć się słońcem i szumiącym morzem... Oby pogoda dopisała!

A skoro Sopot to krótko o latarni morskiej w tym mieście... Latarnia morska, a zarazem wieża widokowa powstała wraz z budową nowego zakładu balneologicznego* w latach 1903-1904 dzięki byłemu lekarzowi wojsk napoleońskich Jerzemu Haffnerowi. Początkowo pełniła funkcję wieży widokowej zasłaniającej nieestetyczny komin kotłowni Zakładu Balneologicznego, obecnie stanowi znak nawigacyjny w polskim systemie żeglugi morskiej oraz punkt obserwacyjny, skąd można podziwiać molo i część Sopotu. Światła nawigacyjne zainstalowano dopiero po drugiej wojnie światowej, kiedy odbudowywano częściowo zniszczone miasto. Niestety nie wiadomo kiedy dokładnie na wieży rozbłysło pierwsze światło. Latarnia była w spisie latarń z 1957 roku. Z powodu małego zasięgu (5 Mm) trudno było wtedy nazwać ją latarnią z prawdziwego zdarzenia, co stało się dopiero w 1977, gdy na latarni zainstalowano światło o zasięgu 17 Mm. Źródłem światła jest układ optyczny składający się z lampy obrotowej produkcji szwedzkiej, o sześciu płaszczyznach. Świeci ona przez 0,3 s, po czym następuje 3,7 s przerwy. Latarnia jest udostępniona dla zwiedzających.

* Balneologia to dział medycyny zajmujący się badaniem leczniczych właściwości kąpieli i wód mineralnych z naturalnych źródeł (definicja słownikowa PWN).

Brak komentarzy: